کد خبر: ۳۱۶۷۶۳
تاریخ انتشار: ۲۰:۰۰ - ۲۲ آذر ۱۴۰۱ - 2022December 13
شرکت آب و فاضلاب استان تهران اعلام کرده آب 16هزار خانوار بد مصرف تهراني قطع شده. خبري که نشان از ادامه سياست‌هاي برخي مسئولين در امتداد مقصر دانستن شهروندان در کمبود منابع دارد.
شفاآنلاین>سلامت> شرکت آب و فاضلاب استان تهران اعلام کرده آب 16هزار خانوار بد مصرف تهراني قطع شده. خبري که نشان از ادامه سياست‌هاي برخي مسئولين در امتداد مقصر دانستن شهروندان در کمبود منابع دارد.

به گزارش شفاآنلاین: به نظر مي‌رسد همين مسئولين، باز هم نسبت به هدررفت منابع آب در بخش‌هاي مهم ديگري مثل صنعت و کشاورزي که به دليل آماده نبودن زيرساخت‌ها در حد قابل توجه و درصد بالايي به وقوع مي‌پيوندد، بي‌توجه بوده‌‌اند.آبفا گفته تاکنون آب 16هزار و 500 خانوار تهراني که آن را بد مصرف کرده‌اند، قطع شده. و اين کار باهدف تغيير رفتار آنان و جلوگيري از مصرف بي‌رويه صورت گرفته است. شرکت آب و فاضلاب استان تهران در توضيح قطع آب برخي خانوارها، گفته «تداوم مصرف بي‌رويه آب در تهران با توجه به شرايط نامساعد بارشي امکان تأمين آب را با سختي روبه‌رو خواهد کرد.» مسئولين البته در توضيح کم آبي و سفارش به مصرف بهينه و صرفه‌جويي‌، به ميزان بارش باران و سدهاي خالي هم اشاره مي‌کنند. همين روز گذشته، سخنگوي صنعت آب گفته: «سدهاي تهران اکنون 10درصد پرشدگي دارند و نسبت به پارسال با کاهش 21درصدي حجم آب روبه‌رو شده‌اند، اين در حالي است که ميزان مصرف همچنان بالاست؛ بنابراين توصيه مي‌شود مديريت مصرف جدي‌تر گرفته شود. فيروز قاسم‌زاده ادامه داده: «ميزان بارش‌هاي تهران 31 ميليمتر است که در مقايسه با پارسال 20درصد کاهش بارش دارد و عقب‌ماندگي آن زياد است.» او به سراغ ميزان مصرف آب توسط شهروندان رفته و گفته: «ميزان مصرف در تهران با وجود اطلاع‌رساني‌هاي مداوم همچنان بالاست و حدود 40هزار ليتر بر ثانيه است که عدد قابل‌توجهي براي اين موقع از سال به‌حساب مي‌آيد.» و بعد هم توصيه کرده: «استفاده از آب براي آبياري فضاي سبز بايد کاهش يابد و نيز زمان بازماندن شير آب موقع شست‌وشو هم بايد کاهش يابد و از مصرف آب براي شست‌وشوي خودرو و حياط بايد خودداري کرد.»

3 درصد مردم، 97 درصد بخش کشاورزي

منابع رسمي براي اينکه فرهنگ صرفه‌جويي را ترويج دهند، از رسانه‌هاي ملي و... تيزرهايي با حضور زنان خانه‌دار در آشپزخانه و موارد مشابهي از اين دست، پخش مي‌کنند؛ چند سال پيش با آماري که از سوي همين منابع رسمي منتشر شد، مشخص شد که مردم تنها 3 درصد آب موجود را مصرف مي‌کنند؛ بنابراين در اين 3 درصد، هرچه‌قدر هم صرفه‌جويي شود، به نظر نمي‌رسد تاثير قابل توجهي برابر 97 درصدي داشته باشد که در بخش کشاورزي مصرف مي‌‌شود. کارشناسان براي اين‌که بي‌تاثيري و يا تاثير بسيار ناچيز و بي‌اهميت صرفه‌جويي ساکنان منازل مسکوني را توضيح دهند، مي‌گويند که اگر بخواهيم صرفه‌جويي انجام دهيم مربوط به بخش کشاورزي است؛ اما چه‌جور صرفه‌جويي شود؟ از تجربيات و مشاهدات کارشناسان محيط زيست در مورد پيشرفته‌بودن سيستم آبياري ساير کشورها و مقايسه آن با آبياري کشاورزي در ايران اگر بپرسيد به شما خواهند گفت که «ما آب را رها مي‌کنيم توي زمين تا مقدار زيادي از آن تبخير شده و مقدار زياد ديگري هم از ريشه درخت، پايين‌تر آمده و به‌دردنخور شود بنابراين اگر چنان‌چه مسئولين بخواهند کاري انجام بدهند بايد در زمينه کشاورزي و سيستم آبياري انجام دهد؛ آن‌وقت ما هم آب براي تالاب‌ها و رودخانه‌ها و سفره‌هاي آب زيرزميني خواهيم داشت هم براي کشاورزي و دامپروري.» بايد گفت که هدف اصلي کاهش هدررفت آب در مناطق خشک و نيمه‌خشک، مقابله با کم‌آبي و حفظ محيط زيست به دليل خشکسالي‌ها و محدوديت منابع آب است، اما هدف مهم ديگر مربوط به جنبه اقتصادي آن مي‌شود. کاهش هدر رفت آب تا سطح اقتصادي، نه تنها باعث کاهش هزينه‌هاي تأمين آب، انتقال، تصفيه، انرژي، سرمايه‌گذاري براي تاسيسات جديد و ديگر موارد خواهد بود بلکه باعث افزايش کيفيت خدمت‌رساني و نيز افزايش درآمد شرکت‌ها خواهد شد که با توجه به کنترل شديد تعرفه‌ها در سال‌هاي اخير اين موضوع اهميت بيشتري پيدا مي‌کند. همچنين اگر بتوان با کاهش آب بدون درآمد به تقاضاهاي جديد مشترکان پاسخ داد، در هزينه‌هاي مربوط به توسعه منابع آب، به عنوان مثال ساخت سد و مخزن جديد، ساخت و تجهيز تصفيه‌خانه‌هاي جديد و …آرمان ملی
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: